tradisi tedhak siten
Tradisi Tedhak siten punika salah
satunggalipun upacara adat wonten ing tanah Jawi. Tedhak siten punika saking
tembung “tedhak” kaliyan “siten”. Tedhak nggadahi makna mandhap utawi nepakaken
suku. Siten saking tembung “siti” yaiku lemah. Saking tembung-tembung punika,
tedhak siten nggadahi makna inggih punika nepakaken suku wonten ing lemah.
Tradisi tedhak siten punika nggambaraken ancang-ancangipun lare kagem nglampahi
pagesangan ingkang nyata kaliyan sukses wonten ing wekdal salajengipun dening
pangestunipun Gusti ingkang Maha Kuwaos kaliyan bimbinganipun saking tiyang
sepuh,ugi saking Guru awit saking taksih alit.
Upacara tedhak siten ugi nggadahi
makna hubunganipun manungsa kaliyan negarinipun nglampahi pagesangan ingkang
sae ugi pener ing donya punika ugi tansah nguri-uri kaliyan jaga bumi. Punika
saged ndadosaken pagesangan ing donya ayem tentrem. Punika kagem ngemutaken
menawi donya sampun maringi kathah piranti dhumateng tiyang wonten ing donya
kagem ndukung pagesanganipun manungsa. Manungsa wajib ngaturaken syukur
dhumateng Alloh SWT, amargi sampun maringi alam donya ingkang sae punika.
Upacara tedhak siten
dipunlaksanakaken dhumateng lare ingkang yuswanipun pitung lapan utawa 245
dinten.biasanipun upacar tedhak siten dipunlaksakaken ing wanci enjing wonten
ing ngajeng griya. Kajawi tiyang sepuhipun lare kalawau, eyang kakung kaliyang
putri ugi para pini sepuh punika tamu ingkang paling dipunkurmati. Kados wonten
ing saben upacara tradisional, upacara tedhak siten punika ugi dipun paringi
sesajen, kadosta: sekar, herbal ingkang dipuntata kagem muwuhi suasana ritual.
Sesajen punika mboten takhayul, ananging donga dhumateng Gusti, supados upacara
saged dipun laksanakaken kanthi lancar, ugi pangajabipun saking ritual kalawau
saged kaleksanan, inggih punika pikantuk berkah saking Gusti ingkang Maha
Kuwaos.
Ingkang
dipun siapaken wonten ing sesajen slametan inggih punika :
Ø sekul
tumpeng kaliyan gudangan,
Ø Sekar
setaman ingkang dipun wadahaken bokor ageng kaliyan lemah.
Ø Ondo
ingkang dipun damel saking tebu abrit.
Ø Kurungan
ayam ingkang dipun hiasi janur kuning utawi kertas werna werni
Ø pantun,
kapas, sekar telon ( mawar, melati, kenanga ), uwos kuning, mawarna warna arta
lembaran, manekawarni raja brana ( gelang, kalung, peniti,lsp )
Ø barang-barang
ingkang migunani kadosta : buku kaliyan piranti tulis ingkang dipun lbetaken
kurungan
Ø jenang
abrit kaliyan pethak, jenang boro-boro, jajan pasar pitung werna, inggih punika
abrit, pethak, biru, jambon, cemeng, ungu.
Warna-warna
kasebat nggadahi makna
Pethak
: watak ingkang utama
Biru
: jati diri
Ijo
: lambang pagesangan
Oranye
: surya
Abrit
: semangat
Kuning
: kapinginan utawi gegayuhan
Cemeng
: keagungan
Urutan
prosesi
1. Tedhak sega pitung warna
2. Mudhun tangga tebu
3. Ceker-ceker
4. Kurungan
5. Sebar udik-udik
6. Siraman
Kapisan
: lare dipuntuntun supados saged mlampah kaliyan
ngidak jenang pitung warna ingkang dipun damel saking ketan dipuncampur klapa
ingkang dipun parut, ugi dipun wenehi sarem supados gurih. Pitung warna kalawau
inggih punika : abrit, pethak,oranye, kuning, ijo, biru kaliyan ungu. Jadah
kalawau dipun tata saking warna ingkang peteng dhumateng warna ingkang padang.
Punika nglambanaken lare saged
nglampahi alangan wonten ing gesangipun dipunwiwiti saking pagesangan ing
donya, kagem ngembangaken diri, kacukupan kabutuhanipun, kaliyan sehat.
Kaping
kalih : lare dipun tuntun minggahi ondo ingkang
dipun damel saking tebu arjuna (wulung). Tebu keratabasanipun antebing kalbu.
Kanthi tekad ingkang manteb dening nggayuh kekarepan supados kawujud.
Tebu arjuna nglambangaken supados
lare saged nggadahi sikap kados arjuna, tiyang ingkang nggadahi watak ksatria,
ugi supados nggadahi pagesangan ingkang sae.
Kaping
tiga : mandhap saking ondo, lare dipun
tuntun mlampah wonten ing lemah.wonten ing lemah kalawau, lare ceker-ceker.
Punika nggadahi makna pados rejeki, utawi lare saged nyekapi kabetahan
pagesanganipun.
Kaping
sekawan : lare dipun lebetaken wonten ing
kurungan ayam ingkang sampun dipun hias. Ing salebetipun wonten maneka warni
piranti. Kadosta : buku, stetoskop, raja brana, lsp. Salajengipun, lare mendhet
salah salah satunggaling piranti kalawau. Umpaminipun, lare kalawau mendhet
buku, mratandakaken lare kalawau ing salajengipun badhe dados ilmuwan. Kurungan
maksudipun supados lare saged mlebet wonten ing donya ingkang nyata kaliyan
wonten ing pagesanganipun lare badhe nyekapi kabetahanipun saking padamelan
ingkang sampun dipunpilih.
Kaping
gangsal : Rama kaliyan eyang kakung saking lare
kalawau nyebar udik-udik, inggih punika arta recehan ingkang dipuncampur maneka
warni sekar, uwos kuning. Maksudipun, lare kalawau menawi sampun dewasa dados
tiyang ingkang loma, seneng tetulung tiyang sanes. Ugi wonten ibu ingkang
ngemba putranipun kaliyan ndherek nyebaraken udik-udik.
Kaping
enem : lare kasebat dipunsiram ngagem toya
siraman, inggih punika toya ingkang dipuncampur sekar melati, mawar, kenanga
kaliyan kanthil. Punika maksudipun, pangajab wonten ing pagesanganipun lare
punika ing salajengipun dados tiyang ingkang dipun kurmati. Supados lare punika
saged nglampahi pagesanganipun kanthi lurus.
Kaping
pitu : ing pungkasan upacara, lare kalawau
dipun pacak ngagem busana enggal kaliyan sae. Maksudipun supados lare anggadahi
pagesangan ingkang sae kaliyan saged ndadosaken seneng kaluwarga. Sasampunipun
sedaya prosesi kasebat dipun laksanakaken, salajengipun potong tumpeng, ingkang
dipun jangkepi gudangan, kacang panjang, kangkung kaliyan tokolan ingkang dipun
paringi bumbu klapa ingkang dipun kukus kaliyan ayam.
Tumpeng nglambangaken
panyuwunanipun tiyang sepuh dhateng Gusti ingkang Maha Kuwaos supados ingkang
lare dumados tiyang ingkang migunani. Kacang panjang nggadahi simbol yuswa
supados lare punika yuswanipun panjang. Kangkung nggadahi makna, wonten pundi
kemawon lare punika saged mindhak badanipun ugi kadewasanipun. Tokolan nggadahi
simbol kasuburan kaliyan ayam nglambangaken supados lare saged mandiri
anggenipun gesang.